Cum Verificăm dacă Un Lanț de Bicicletă este Uzat și necesită înlocuit

0
1763
screenshot de Adrian Benea/GamTech.ro

Cum Verificăm dacă Un Lanț de Bicicletă este Uzat și necesită înlocuit

Una dintre cele mai comune probleme ale bicicliștilor este cea a uzurii lanțului. Atunci când lanțul scapă la presiunea exercitată de apăsarea pedalelor sau când vitezele nu se mai schimbă la fel de ușor și de precis, pot fi primele semne că lanțul este uzat. Cu siguranță pot fi și alte cauze, dar de cele mai multe ori este vorba de un lanț foarte uzat.

În timp, pinii și rolele care țin împreună zalele individuale ale unui lanț se vor uza și vor crea un pas (o lungire) în cadrul fiecărei zale din lanț. De aceea, în ciuda faptului că un metal în sine nu se poate întinde, uzura lanțului determinată de modificarea pinilor poate duce la ceea ce în mod obișnuit se numește întindere.

Lungimea standard a unei zale dintr-un lanț nou de la pin la pin este de 0,5 inci sau 12,71 mm, iar lungimea de la pinul unei zale interioare și până la pinul unei zale exterioare este de 1 inci sau 25,40 mm. Orice foaie de angrenaj sau casetă de pinioane este proiectată după aceste standarde și cu acest pas. Pe măsură ce zala crește lanțul se așează din ce în ce mai sus pe dinții roților zimțate, accelerând uzura roții și ducând în cele din urmă la scăpări ale lanțului.

Imediat ce lanțul a început să dea semene de oboseală, caseta și foile de angrenaj încep să își formeze un pas după lanțul uzat și implicit dinții acestora se vor deteriora treptat. Teoria schimbării unui lanț înainte ca uzura acestuia să fie prea accentuată este susținută de cei mai mulți mecanicii de biciclete, deoarece folosirea îndelungată a unui lanț uzat deteriorează ireversibil celelalte componente dintr-un tren de rulare, iar costurile cresc odată cu această uzură.

Citește și: Umed sau Uscat: Ce Tip de Lubrifiant ar trebui să Folosesc pentru Lanțul Bicicletei?

În mod normal pentru verificarea uzurii unui lanț există o unealtă specială pentru determinarea uzurii unui lanț. Aceasta costă aproximativ 30 de lei și se poate găsi în orice magazin de biciclete, fiind produsă de diverse firme de accesorii pentru biciclete.

O metodă simplă și mai la îndemâna oricui este folosirea unui liniar (rigle) cu ajutorul căruia se măsoară valorile zalelor în funcție de parametrii descriși mai sus. Orice este mai mare decât valorile indicate înseamnă o uzură pentru lanțul respectiv.

Șublerul reglat la valoarea de 118 mm

Eu am descoperit o metodă care mie îmi place cel mai mult și cu ajutorul căreia determinarea uzurii lanțului este mai precisă și rapidă, fără a fi nevoie să dăm lanțul jos sau să desfacem vreo componentă. Pentru această metodă aveți nevoie de un șubler și să știți câteva valori după care să vă ghidați la următoarea verificare. Iată cum se face:

  1. Reglați sublerul la valoarea de 118 mm.
  2. Introduceți bacurile pentru măsuratul interior între rolele lanțului (dacă reglajul este corect la cei 118 mm ar trebui ca bacurile să fie între 10 zale, având 11 role în măsurătoare).
  3. După inroducerea bacurilor în zalele aferente deplasăm cursorul șublerului astfel lanțul să fie întins la maxim.
  4. Citim valorile măsurate de șubler.
  5. Se pot aplica măsurători pe zone diferite ale lungimii lanțului, deoarece uzura poate fi neuniformă.
Lanț uzat cu o valoare determinată la 120,37 mm

Valorile după care trebuie să vă ghidați pentru a determina uzura unui lanț sunt următoarele:

  • 119,50 mm indica un lanț nou sau aproape nou
  • <120,50 mm lanțul mai poate fi utilizat
  • >120,50 mm lanțul este uzat și trebuie înlocuit cât mai repede, deoarece folosirea lui duce la uzarea accelerată a pinioanelor și folilor de angrenaj.
Lanț nou cu o valoare determinată la 119,55 mm

Așa cum poate fi observat în exemplele de măsurătoare, lanțul uzat a indicat pe vernierul șublerului o valoare de 120,37 mm. Lanțul mai putea fi folosit pentru o perioadă scurtă de timp, dar prin înlocuirea lui am salvat uzura prematură a pinioanelor sau a folilor de angrenaj și nu a fost necesară și înlocuirea acestora.

Lanțul nou ce urma să fie montat pe bicicletă este un KMC X10-93, nou, scos de mine din cutie, iar valorie indicate de șubler au arătat 119,55 mm.

Este cât se poate de normal ca toate elementele unui tren de rulare (transmisii) să sufere un proces de uzură, dar piesa cheie din acest grup este întotdeauna lanțul. Acesta este un consumabil și trebuie înlocui cât de des o cere, pentru că prețul pentru această piesă mult mai mic decât restul casetei de pinioane, a foilor de angrenaj sau angrenajul pedalier.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.