Umed sau Uscat: Ce Tip de Lubrifiant ar trebui să Folosesc pentru Lanțul Bicicletei?

0
24
screenshot de Adrian Benea/GamTech.ro

Umed sau Uscat: Ce Tip de Lubrifiant ar trebui să Folosesc pentru Lanțul Bicicletei?

Vremea se îmbunătățește treptat, gradele încep să crească, iar pasionații de bicicletă abia apucă sa își dezmurtă picioarele și să înceapă din nou să pedaleze. Cu toate acestea, vremea este una instabilă, o perioadă relativ uscată dar cu multă umezeală prin locurile în care soarele nu a pătruns suficient, pământul fiind îmbibat de apă după o toamnă umedă și o iarnă cu zăpadă, iar acest lucru este un prilej perfect pentru ca lanțul bicicletei să adune multă mizerie pe zalele sale. De aceea, venim în ajutorul vostru cu câteva informații despre utilizarea unor lubrifianți adecvați pentru fiecare perioadă dintr-un sezon de pedalat.

Orice frecare sau rezistență a lanțului poate avea un impact major asupra modului în care puterea este transferată eficient. Pentru a limita frecarea dintre lanț și restul trenului de rulare este obligatorie folosirea unui lubrifiant. Scopul principal al lubrifianților este de a umple golurile care altfel s-ar umple de murdărie și alte impurități, lucruri care practic ar crește frecarea și ar scădea eficiența.

De-a lungul vremii, studiile au arătat că tipurile de lubrifiante pot face o mică diferență cu privire la eficiența unui lanț curat.

Atunci, dacă tipul de lubrifiant nu are o așa de mare importanță pentru eficiență, de ce sunt totuși atât de multe soluții din care să poți alege? Alex Trimnell, CEO-ul Muc-Off, vine cu acest sfat: “Menținerea trenului de rulare curant și bine uns este importat pentru o experiență de urlare bună, dar trebuie să fii sigur că folosești lubrifiantul coret pentru condițiile de afară.”

Când intri într-un magazin de biciclete vei putea vedea, la o singură privire, o gamă foarte mare de lubrifianți din care poți alege. Umed, uscat, ceară sau ceramică sunt doar câteva dintre tipurile de produse din care poți alege. În aceste condiții, care lubrifiant ar trebui să îl alegi?

În ciuda diferențelor, aparent fără sfărșit, lubrifianții pot fi împărțiți în două categorii simple — “uscat” și “umed”.

Despre lubrifianți

Simon Nash de la producătorul de lubrifianți ecologici Green Oil, explică: “Lubrifiantul ud a fost alegerea inițială. Mărcile timpurii au folosit ceva asemănător uleiului de motor. Consistența sa încorporată sub formă de spray, era proiectată să păcălească și să împrăștie apa. A funcționat și a fost folosită o perioadă lungă de timp. Cu toate acestea, mulți cicilști de șosea au începută să folosească ceara și să își ‘prăjească’ lanțurile într-o tigaie. Formulele secrete amestecate în bucătărie au dus de multe ori la lanțuri afundate și ținute peste noapte în tot felul de lubrifianți ceroși.

Companiile au realizat de curând că în loc să încălzești ceara pentru a o putea topi pe lanț, ceara poate fi topită (sau mai degrabă dizolvată) într-un solvent. Atunci când acest lucru se aplică, solventul se evaporă, lăsând în urmă creara sau un lumbrifiant ‘uscat.'”

Dacă ne întoarcem înapoi la sfatul lui Trimnell, alegerea unui lubrifiant corect ar trebui făcută în concordanță cu condițiile în care pedalezi.

Lubrifianții umezi ar trebui folosiți indiferent de condițiile meteorologice, dar cu atât mai mult în perioadele umede ale anului, ca toamna sau iarna, deoarece sunt rezistenți la apă, iar lanțul și întreg trenul de rulare nu este spălat atunci când treceți prin bălți sau pedalați prin ploaie.

Majoritatea lubrifianților umezi vor oferi o ungere eficientă pentru cel puțin 150 km după o singură aplicare. Dacă pedalați în lunile de iarnă, un lubrifiant umed va rezista și materialelor antiderapante (sarea) folosite pe drumurile naționale. De asemenea, lubrifianții umezi sunt și foarte buni în reducerea zgomotului produs de trenul de rulare.

Dezavantajul acestor lubrifianți umezi este că au capacitatea de atragere a murdăriei, care, dacă este lasată să se acumuleze, se transformă într-o pastă (mâzgă) care poate uza rapid componentele, prin oxidarea lor și prin frecarea nepotrivită. Folosirea unor lubrifianți umezi necesită o degresare regulată și o curățire a întregului tren de rulare.

În condițiile uscate,  de la sfărșitul primăverii și din vară, ar trebui să utilizați un lubrifiant mult mai ușor, în mod normal, unul “uscat” pe bază de ceară. Lubrifianții uscați sunt mult mai ușor de folosit, mult mai curați și atrag mai puțină murdărie chiar și după mai multe aplicări repetate. Aceștia sunt mult mai buni în condițiile uscate sau pline de praf, în special pe drumurile off-road sau pe circuitele cu pietriș.

Cu toate acestea, chiar și cea mai ușoară ploaie va spăla rapid lanțul și automat îl va face mai puțin durabil. Se poate vedea că după o plimbare de 100 km lubrifiantul de pe lanț și trenul de rulare este redus drastic.

Simon Nash spune că: “Valoarea este o problemă — într-o singură sticluță de lubrifiant umed, 100% din această formulă va lubrifia întreg trenul de rulare. Pe când, într-o sticlă de lubrifiant uscat, parte din formulă este defapt un solvent, care stă acolo doar pentru a ajuta la aplicarea lubrifiantului.”

Indiferent ce tip de lubrifianți preferați să folosiți, Trimnell sugerează ca aplicarea lor să fie făcută pe lanț cu câteva ore înainte de pedalarea propriu-zisă, cu o seară înainte dacă se poate, acest lucru va oferi un maxim beneficiu lanțului, trenului de rulare și a întregii experiențe de pedalat.

Sfatul meu

În mod normal, o aplicare corectă a lubrifiantului este un proces important în a asigura buna funcționare și eficientă a bicicletei.

Tipurile de lubrifianți pe care o să îi alegeți vin în funcție de câțiva factori, când și unde veți pedala. Dacă sunteți o persoană pretențioasă când vine vorba de curățarea regulată a bicicletei și vă plimbați de multe ori în condiții nefavorabile, în acest caz cel mai bun lubrifiant pentru voi este cel umed.

Pentru un ciclist mai leneș sau unul care preferă vremea perfectă pentru pedalat, un lubrifiant uscat este întotdeauna cea mai bună opțiune.

Ce cred experții?

Andy Verrall, Service Manager la echipa One Pro Cycling susține că:

Un lubrifiant umed este întodeauna alegerea noastră pentru toată perioada anului. Folosim lubrifianți de la furnizorul nostru Juice Lubes și prefer să avem un tren de rulare întotdeauna uns care să acopere toate condițiile meteorologice.

Cel mai important lucru pentru mine este curățirea zilnică a lanțului și a trenului de rulare cu un degresant, pentru a îndepărta toată murdăria înainte de aplicarea stratului de lubrifiant. În acest mod trenul de rulare funcționează eficient și căștigi viață în plus pentru întreg sistemul, pe lângă faptul că ciclistul nu pierde nici un pic de putere din pedalat

În același timp, Simon Nash, fondatorul Green Oil, susține că:

Fiecare biciclist ar trebui să dețină în dulapul cu scule pentru bicicletă, atât un lubrifiant umed cât și unul uscat. Lubrifianții uscați sunt pentru condițiile uscate și pentru lanțuri mai curate.

Lubrifianții umezi pot fi folosiți fără probleme pe tot parcursul anului, au o valoare mai bună și au cea mai mare longevitate. Indiferent că este vorba de lubrifianți umezi sau uscați, cel mai important factor în decizia fiecăruia este cât timp și efort ești dispus să oferi acestui aspect.

Indiferent cum ar fi, asigurați-vă că folosiți un lubrifiant și lanțul vostru vă va mulțumi pentru asta!

Ne poți urmări pe Twitter, ne poți adăuga în cercul tău Google+ sau ne poți da like la pagina noastră de Facebook pentru a fi la curent cu toate noutățile din diferitele domenii prezentate pe GamTech.ro

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.