O Scurtă Istorie a iOS

0
716

O Scurtă Istorie a iOS

Sistemul de operare mobil lansat de Apple s-a numit inițial iPhone OS și a fost prezentat pe data de 29 Iunie 2007 împreună cu primul model iPhone. De atunci și până în prezent, sistemul de operare a trecut prin unele modificări majore. Toate acestea au fost prezentate an de an, în fiecare vară, Apple reinventând OS-ul, adăugând noi și noi caracteristici și redefiniri pentru tot ce este posibil pentru toate dispozitivele sale.

Iată cum a arătat fiecare versiune a popularului sistem de operare iOS, de la prima versiune lansată și până în prezent.

iPhone OS 1

În anul 2007, Steve Jobs se urca pe scena MacWorld și prezenta primul iPhone împreună cu iPhone OS 1. În timpul conferinței de presă, Steve Jobs a făcut o referire la sistemul de operare OS X deoarece și iPhone OS a folosit un nucleu similar Unix. Când Apple a lansat iPhone SDK un an mai târziu, numele sistemului de operare avea să fie schimbat în iPhone OS.

Primul iPhone este unul dintre cele mai importante gadget-uri din toate timpurile. Acesta a luat toate ideile de la companiile din industria telefoanelor mobile și le-a făcut mult mai friendly. Ecranul mare, sensibil la atingere a definit design-ul smartphone-urilor din ziele noastre, iar grila SpringBoard—o gilă cu aplicații pe ecran—nu s-a schimbat prea mult în acești nouă ani.

Odată cu iPhone OS a fost introdus multi-touch și bazele generale ale ideilor Apple pentru mobile computing, dar cea mai mare victorie a sistemului de operare a fost vânzarea ideii unui iPod, cameră foto, telefon și dispozitiv cu internet, împachetat într-un singur dispozitiv care intra perfect în buzunarul nostru.

iPhone OS 2

În 2008, pe 11 Iulie, Apple își extindea dramatic capacitățile sistemului său de operare mobil odată cu iPhone OS 2. Noua versiune a adus aplicații third-party și implicit App Store, și servicii de localizare datorită noului sistem GPS adăugat pe iPhone 3G. Tot atunci, Apple introducea software-ul de cloud MobileMe, dar ideea nu a prins suficientă putere.

Dacă iPhone OS a fost Bing Bang-ul computerelor mobile, iPhone OS 2 a fost pasul major spre ceea ce urma să ajungă smartphone-urile astăzi. Dacă iPhone-ul original nu a fost nimic mai mult decât o mare reclamă Apple, iar fiecare aplicație pe care o doreai pe telefonul tău trebuie să fie made by Apple, lansarea iPhone OS SDK a schimbat toate acestea și a făcut iPhone-ul infinit mai util.

iPhone OS 3

iPhone se bucura enorm după lansarea App Store, dar Jobs avea în continuare planuri mari pentru 2009, aducând noi lucruri pe iPhone OS ca copy/paste, suport MMS, Spotlight, tethering și push notifications pentru aplicațiile third-party.

După doi ani de reinventare, Apple și-a concentrat însfărșit atenția pentru unele lucruri legate de finețea sistemului de operare. iPhone OS 3 nu a suferit de nici o transformare majoră comparat cu celelalte două lansări, dar a creat mai multe aplicații third-party cu push notification și o modalitate mult mai ușoară de căutare prin iPhone datorită Spotlight.

iOS 4

Pe 21 Iunie 2010 Apple schimba în primul rând numele sistemului de operare. iPhone OS se transforma în iOS pentru că acum sistemul era disponibil pe mai multe dispozitive, iPhone, iPod și noul și superbul iPad. Dar cele mai importante noutăți aduse odată cu iOS 4 erau FaceTime și Multitasking.

Odată cu iOS 4, începeam să vedem ciclul de dezvoltare care urma să definească Apple pentru ani de zile. Prin exemplul FaceTime, Apple ajuta la stabilirea unei noi și ambițioase frontiere de comunicație, transformând conceptul futurist de video telefonie în realitate (cel puțin pentru utilizatorii de iPhone 4). La acea vreme, nu exista nimic altceva care să funcționeze aproape la fel de bine. A fost nevoie de câțiva ani ca aplicații populare pentru desktop ca Skype să aducă aplicații funcționale pe dispozitivele mobile.

Apple a început de asemenea, să copieze cele mai bune idei de la competiție—de această dată în aspectul multitasking. Google pusese în aplicare de ceva timp o caracteristică de multitasking limitată cu Android, urmând ca mai apoi să copieze modelul mutitasking “cards” de pe WebOS-ul Palm (copiat mai apoi și de Android) în iOS 7.

iOS 5

iOS creștea și adăuga trei noi caracteristici fără de care era greu de imaginat că am fi putut trăi fără ele: Notification Center, iMessage și Siri. Alături de aceste actualizări importante, Apple introducea iCloud și un mult mai funcțional lock screen.

Platforma începea să înflorească în sistemul de operare modern pe care îl cunoaștem astăzi. Pe lângă asta, Apple a început construirea serviciilor sale proprii de SMS, MMS și push notifications. Prin integrarea iMessages, Apple s-a alăturat altor aplicații foarte populare de messaging ca WhatsApp, aplicația care a avut capacitatea să se dezvolte abia după ce Apple a deschis, doi ani mai târziu, push notifications pentru aplicațiile third-party. După doar câteva luni, iMessage schimbase deja drastic peisajul mobil.

Siri nu este chiar ceva spectaculos în zilele noastre, mai ales dacă este comparat cu Google Assistant. Dar în 2011, atunci când a fost prezentat, Siri a fost o idee incredibilă. Un asistent personal, pe telefonul tău, care poate face diferite acțiuni în numele tău. Putea chiar să spună glume. Era un upgrade major pentru ce era în trecut Voice Control. Nu există nici un dubiu, doar că ideea încă mai are nevoie de muncă, cu toate acestea, Siri a fost și rămâne o sclipire în viitorul mobilității.

iOS 6

iOS 6, Apple lansează propriul său serviciu de cartografiere, Apple Maps, alături de Passbook care stochează biletele de avion, cupoanele și alte lucruri digitale. Siri primește și ea căteva actualizări de care avea nevoie, iar Apple nu mai includea aplicația YouTube pe iPhone.

Cu lansarea iOS 6 un singur lucru a fost clar: Apple și Google nu mai erau prieteni. În 2012, Google Maps era cotat ca cel mai bun serviciu de cartografiere online. Steve Jobs îl invita pe Exectutivul Google, Eric Schmidt să împartă scena cu el atunci când Apple lansa originalul iPhone. Cu iOS 6 însă, Apple avea să se conteste supremația serviciului de cartografiere Google.

Din păcate, Apple a lansat un competitot mult mai slab și a sacrificat serviciul pentru clienții săi, în vederea extinderii ariei sale de software. Tim Cook a recunoscut că aplicația nu s-a ridicat nici pe departe la standardul companiei sale.

În schimb, Apple a lucrat la Siri transformând vocea asistentului într-o companie mult mai utilă. Se putea observa că Apple a început să se ocupe de limitările inerente a unui ecosistem închis, prin crearea propriilor widgets-uri de notificare pentru Facebook și Twitter. Android lansase și el în 2011 widget-urile ca parte a software-ului lansat atunci, Ice Cream Sandwich, o caracteristică ce ajungea să fie mult peste, opt luni mai târziu, odată cu Honeycomb.

iOS 7

Cu lansarea iOS 7 vedeam un sistem de operare complet revizuit, cu un design mai simplu, cu pictograme plate și fonturi Helvetica. Aplicațiile au primit un design nou, edge-to-edge, în timp ce sistemul de operare includea un nou tip de efect numit parallax. Apple a mai introdus și un nou efect penru Control Center de tipul unui geam înghețat, iar de aici erau scurtături pentru lanternă, Bluetooth, Wi-Fi și o nouă caracteristică, AirDrop. iOS 7 a venit și cu o nouă aplicație Photos și iTunes Radio, în timp ce pe iPhone-ul 5S lansat împreună cu sistemul de operare se putea găsi Touch ID.

În 2013 în cadrul WWDC, Tim Cook descria iOS 7 ca “ce mai mare schimbare a iOS de la introducerea iPhone-ului.” Era prima schimbare de design semnificativă pentru oricare sistem de operare mobil ce era disponibil pe piață până în acel moment. Cu toate acestea, iOS 7 a primit o grămadă de critici, dar a devenit noua și modernă față a iPhone-ului.

iOS 8

După ce s-a ocupat de design, Apple și-a concentrat din nou atenția pe utilizarea iOS-ului, oferind în special dezvoltatorilor mai mult control pentru iOS. Apple a permis dezvoltarea și utilizarea tastaturilor third-party, a widget-urilor, și a oferit posibilitatea transmiterii și partăjării fișierelor din diferite aplicații și servicii. Apple a lansat și Testflight, o metodă pentru dezvoltatori de a rula pe iOS beta-uri, dar și o nouă aplicație Health alături de mai multe kituri, ca Research Kit, Health Kit și Home Kit. Apple a început să se gândească mai mult la ruperea barierei dintre iOS și OS X și introus Continuity.

Tot cu iOS 8, Apple lansa Apple Pay prin iOS 8.1 și iPhone 6 (dotat cu chip NFC) și mai târziu Apple Music.

De ani de zile utilizatorii de Android puteau folosi tastaturi și widget-uri third-party în timp ce utilizatorii de iOS nu aveau acest privilegiu. Cu iOS 8 însă, Apple schimba acest lucru, iar dezvoltatorii se puteau întrece în noi și noi creații.

Cât despre Apple Pay, cu toate că nu era primul de acest fel, era cea mai completă platformă de plăți mobile la momentul respectiv. Apple Music devenea un sistem complet de streaming muzical cu o colecție gigantică de muzică, iar tastaturile customizabile făceau ca power userii să își personalizeze mult mai ușor iPhone-urile lor fără să mai fie nevoie să facă jailbreak. iPhone-ul nu era la fel de customizabil ca și Android, dar a mai eliminat din decalaj.

iOS 9

iOS 9 s-a concentrat în mod obsesiv pe trei lucruri: Siri, Apple Music și 3D Touch. Siri a primit un upgrade major cu ceea ce Apple numește Proactive, aducând înapoi panoul complet Spotlight, dotat acum cu o inteligență comparabilă cu Google Now. Totodată, aplicații ca Notes, Transit și News primeau o revizuire majoră, iar iPad primea suport pentru ferestre multiple.

Cu iOS 9 Apple încerca să recupereze terenul pierdut în fața concurenței—Samsung și Microsoft foloseau suportul ferestrelor multiple de ani de zile. 3D Touch era o nouă caracteristică pentru smartphone-uri, creând meniuri contextuale pentru aplicațiile de pe ecranul iPhone-ului și alte scurtături și comenzi rapide utile pentru Mail și aplicațiile pentru tastatură.

Cu toate că toate au fost mai mult imitare decât inovare, fiecare lucru nou adăugat a fost un pas necesar pentru un iOS mult mai deschis. Era clar că Apple trebuia să răsufle puțin și să prindă din urmă restul competiției din lumea smartphone-urilor.

iOS 10

iOS 10 avea să fie numit “mama tuturor actualizărilor.” Noul sistem de operare aducând un lock sreen îmbunătățit, actualizări și nou design pentru aplicațiile Music și News, dar cea mai mare noutate a fost deschiderea kit-ului de dezvoltare a software-ului pentru developeri, pentru Siri, Maps și iMessages.

Siri a fost primul asistent personal disponibil pe telefoanele mobile, dar de la crearea lui și până acum acesta a rămas închis pentru dezvoltatori. Odată cu integrarea third-party, potențialul Siri crește exponențial. Același lucru întâmplându-se și cu iMessages, care devine un competitor serios pentru aplicații ca Snapchat și Facebook Messenger. Cu siguranță Apple a deschis o nouă pagină pentru iOS, fiind acum un sistem de operare mult mai deschis decât a fost vreodată.

Ne poți urmări pe Twitter, ne poți adăuga în cercul tău Google+ sau ne poți da like la pagina noastră de Facebook pentru a fi la curent cu toate noutățile din diferitele domenii prezentate pe GamTech.ro

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.