Home CICLISM Ghidul Incepatorului: Cum Sa Imi Aleg Bicicleta Potrivita

Ghidul Incepatorului: Cum Sa Imi Aleg Bicicleta Potrivita

Ghidul Incepatorului: Cum Sa Imi Aleg Bicicleta Potrivita
281
2

Ghidul Incepatorului: Cum Sa Imi Aleg Bicicleta Potrivita

Fenomenul bicicletă începe să prindă din ce în ce mai mult contur în țara noastră. Dacă până mai acum 2-3 ani erau doar pasionații care pedalau ori de câte ori aveau ocazia, acum începem să vedem din ce în ce mai multi oameni care se deplasează spre muncă, cumpărături samd.

Infrastructura pentru bicicliști nu este foarte bine dezvoltată în Romania și așa cum se întâmplă aproape în orice domeniu în care are implicare Statul, și acest fenomen i-a luat prin surprindere. Dar acesta este cu totul alt subiect, iar pe noi ne interesează bicicleta, ce dorim să facem cu ea, deplasări zilnice, mișcare, antrenament, performanță, iar în funcție de aceste activități există câteva lucruri de care trebuie să ținem cont. De la dimensiunea cadrului și până la alte caracteristici, iată cum puteți găsi bicicleta perfectă pentru voi.

Alegeti bicicleta perfecta adaptata nevoilor tale

IMG_4762

Atunci când intrați într-un magazin de biciclete, iar vânzătorul vă întreabă ce căutați, în lispsa unei cunoștințe minime probabil că cel mai simplu răspuns va fi de genul “vreau o bicicletă cool.” Sunt foarte multe opțiuni pentru o bicicletă cool, dar important este ce doriți să faceți cu ea.

Chiar dacă nu știți detalii tehnice, puteți pleca de la o întrebare simplă, ca de exemplu, “vreau o bicicletă pentru plimbare prin cartier”. Chiar și după această întrebare, veți descoperi că există mai multe opțiuni din care puteți să alegeți.

Probabil că cunoașteți diferența dintre o bicicletă mountain bike și o cursieră, dar trebuie să știți că mai există câteva tipuri de biciclete care se găsesc între cele două categorii, după cum urmează:

  • Mountain bike (bicicleta de munte): În general sunt biciclete robuste datorită utilizării lor în condiții off-road, dar se pot utiliza fără probleme și pe pavaj sau asfalt.
  • Road bike (bicicleta de sosea sau cursiera): Acestea sunt construite pentru a rula exclusiv pe drumuri bune, șosea de preferință, atât în oraș cât și la drum lung. Sunt construite pentru viteză.
  • Hybrid bike (bicicleta hibrida): Aici vorbim despre o bicicletă ce se încadrează între primele două categorii, mountain și cursieră. Nu este atât de rapidă ca o cursieră, dar nici la fel de robustă ca un mountain bike, dar este bicicletă foarte bună pentru naveta zilnică, în general datorită poziției mai comode, a ghidonului drept care ajută la o vizibilitate bună și o manevrabiliate bună prin traficul unui oraș.
  • Cruiser (bicicleta de oras, casual): Aici putem vorbi de o bicicletă de toata ziua, o bicicletă clasică care poate fi folosită toată ziua, confortabilă, dar cu care te deplasezi mult mai încet decât cu oricare alta din categoriile menționate mai sus.

Această listă face nu face altceva decât să informeze începătorii de diferitele tipuri de biciclete. Desigur, există tipuri suplimentare ale unor biciclete specifice, biciclete tandem, biciclete BMX, biciclete fixed-gear (fixe, fără frână), dar pentru majoritatea dintre începători, aceste patru categorii sunt suficiente pentru a începe să pedaleze. Dacă de exemplu doriți o bicicletă pentru transportul zilnic, dar care vă poate duce și spre anumite trasee, chiar și pe drumuri fără șosea sau chiar drum accidentat, cu siguranță vă puteți orienta către una hibrid și sunt aproape convins că și vânzătorul vă va îndruma spre același lucru.

Ce buget sa alocati pentru o bicicleta

Este limpede de înțeles că unele biciclete sunt costisitoare. Gama de prețuri variază de la cateva sute de lei la cateva zeci de mii de lei, în funcție de ce cumperi. Este foarte bine ca un începător să nu cheltuie foarte mulți bani pe o bicicletă scumpă atunci cand decide să se apuce de pedalat. Cu timpul, gusturile și stilul se formează și pe urmă se poate trece la un alt nivel. Cam la ce să ne așteptăm de la o bicicletă în funcție de buget, vedem în cele ce urmează:

  • Cel mai mic buget, între 500 și 1200 lei – De obicei aceste biciclete sunt construite pe cadre din oțel sau alte metale, sunt funcționale și uneori chiar elegante. Nu sunt însă biciclete performante, cu dotări de top și cu prea multe pretenții din partea cicliștilor mai experimentați.
  • Categoria de mijloc, între 1200 și 4000 lei – Aici deja putem vorbi despre biciclete din aluminiu sau un metal ușor, sunt perfecte pentru cicliștii de zi cu zi, oferind anumite componente de calitate, cum ar fi roțile, frâne și schimbătoare mai performante și un confort mult mai bun în funcție de categorie.
  • Categoria de top, peste 4000 lei – De aici începem să vorbim despre biciclete performante. Deja ne putem gandi la cele mai bune materiale pentru cadru, ușoare, chiar de titan sau carbon, concepute pentru o utilizare mai riguroasă, de zi cu zi sau chiar competiții ușoare. Cicliștii își pot construi propriul model într-un magazin sau chiar online, alegând între cadre diferite, componente diferite, dimensiuni, culori și tipuri de roți.

De asemenea, puteți găsi biciclete decente și second-hand. Sunt magazine care se ocupă cu astfel de biciclete, le întrețin și le repară, iar aici puteți găsi biciclete performante la prețuri mult mai mici decât sunt noi, iar de multe ori pentru 1000 – 1500 lei puteți găsi biciclete din categoria de mijloc, foarte bune. Trebuie avut însă mare grijă, la vânzătorii din piețe și târguri, pentru că de foarte multe ori ce se găsește acolo sunt biciclete furate atât din țară cât și din străinătate, iar lucrul acesta nu trebuie încurajat.

Odată ce știți ce fel de bicicletă aveți nevoie și ce calitate să căutați, este timpul să aflați specificul lor.

Fii siguri ca bicicleta aleasa ti se potriveste

Bicicleta trebuie aleasă în funcție de înalțimea fiecăruia dintre noi. Dacă sunteți o persoană înaltă și aveți o bicicletă mult mai mică, nu înseamnă că nu o să puteți merge cu ea, doar că va fi mult mai incomod și veți arăta și caraghios. La fel, daca sunteți mai mici de statură, iar bicicleta este prea mare, atât confortul cât și siguranța vor fi principalele dezavantaje într-o pedalare normală. Cadrul bicicletei trebuie să aibă dimensiunea corectă altfel poate fi incomod și greu de controlat.

Dimensiunea ideală a cadrului este în funcție de tipul de bicicletă pe care îl alegeți, în funcție de înălțimea pe care o aveți, dar și de lungimea piciorului. În calculatorul pe care îl puteți găsi aici, vă puteți calcula mărimea ideală pentru tipul de bicicletă dorit, în funcție de înalțimea și lungimea piciorului vostru. Și aici există o regulă care spune că cel mai bine ar fi ca după rezultatul obținut în urma măsurătorilor și a răspunsului final primit de la calculator, să alegeți o bicicletă cu un număr mai mic.

Tabel marimi biciclete
Mountain Bike
Mountain Bike Cursiera Hibrid
Inaltimea corp – Dimensiune cadru
155 – 165 cm   14 – 15″ 35 – 38 cm
165 – 170 cm   15 – 16″ 38 – 41 cm
170 – 175 cm   16 – 17″ 41 – 43 cm
175 – 180 cm   17 – 18″ 43 – 46 cm
180 – 185 cm  18 – 19″ 46 – 48 cm
185 – 190 cm  19 – 21″ 48 – 53 cm
190 – 195 cm   21 – 22″ 53 – 56 cm
195 – 200 cm  22 – 23″ 56 – 58 cm
Inaltime corporala – Dimensiune cadru
155 – 165 cm  19 – 20″  48 – 51 cm
165 – 170 cm  20 – 21″  51 – 53 cm
170 – 175 cm  21 – 22″  53 – 55 cm
175 – 180 cm          22″  55 – 57 cm
180 – 185 cm  22 – 24″  57 – 60 cm
185 – 190 cm          24″  60 – 62 cm
190 – 195 cm  24 – 25″  62 – 64 cm
195 – 200 cm         25″  64 – în sus
Inaltimea corp – Dimensiune cadru
155 – 165 cm   19 – 20″ 47 – 50 cm
165 – 170 cm   20 – 21″ 50 – 52 cm
170 – 175 cm   21 – 22″ 52 – 55 cm
175 – 180 cm   22 – 23″ 55 – 58 cm
180 – 185 cm  23 – 24″ 58 – 61 cm
185 – 190 cm  24 – 25″ 61 – 63 cm
190 – 195 cm   25 – 26″ 63 – 66 cm
195 – 200 cm          26″ 66 în sus

În general vânzătorii din magazinele de specialitate știu exact ce vi se potrivește, dar dacă cumpărați de la un magazin second hand s-ar putea ca cel de acolo să nu știe toate aceste date și de accea este bine să mergeți cu lecția învățată. De asemenea, cel mai bine ar fi, dacă aveți posibilitatea să dați o tură cu bicicleta după ce ați ales-o și să vedeți cum vă simțiți pe ea, iar în funcția de acest lucru alegeți un numar mai mare sau mai mic.

Mai există un mod de măsurare aproximativă, în special atunci când nu aveți un specialist lângă dumneavoastră care să vă îndrume spre o achiziție corectă. Dacă distanța dintre picioare și cadrul (bara transversală) unei cursiere, o bicicletă touring sau una hibridă există cel putin 3 centimetri atunci lucrurile ar trebui să fie ok. În cazul unei biciclete de munte, distanța ar trebuie să fie mult mai mare. Apoi, după ce reglarea șezutului a fost făcută corect (acest lucru înseamă stat pe șezut, iar poziția genunchiului cu padela jos să fie puțin îndoit, relaxat, adică piciorul să nu fie întins la maxim, dar nici îndoit foarte mult), vârful piciorului ar trebui să atingă pământul.

Pentru alegerea unei biciclete pentru copii, cel mai bun mod de a asigura un cadru perfect, este să puneți copilul pe șezut și el să poată pune ambele picioare pe pământ și să ajungă la ghidon confortabil. Trebuie să vă asigurați de asemenea, că există suficient spațiu liber între bara bicicletei și picioare, un minim de 25 – 50 mm, atunci când copilul nu stă pe șezut ci stă în picioare peste bară, ar trebui să fie suficient.

Ghidonul contează și el foarte mult pentru un confort și o manevrabilitate bună. În primul rând trebuie să vă asigurați că ajungeți la ghidon când stați pe șezut, iar poziția lui nu vă incomodează. Cu cât șezutul este mai jos decât ghidonul, poziția pe bicicletă este mai confortabilă. În schimb, dacă ghidonul este mai jos decât șezutul, puterea este mai mare la pedale. Atât forma cât și poziția ghidonului depind de tipul bicicletei alese.

IMG_4830

Iată câteva forme de ghidon și pentru ce sunt utilizate acestea:

  • DROP BAR (ghidon de cursiera): Se găsesc pe cele mai multe biciclete de șosea. Sunt ușoare și aerodinamice, ideale pentru curse rapide. Sunteți tot timpul într-o poziție inforioară, cocoșată, care poate fi uneori incomodă pentru spate.
  • FLAT BAR (ghidon drept): Se găsește pe bicicletele hibride, dar uneori și pe cele de șosea sau de munte. Acest tip de ghidon vă permite să stați într-o poziție verticală, confortabilă, care reduce tensiunea din mâini, încheieturi și umeri.
  • RISER BAR (ghidon semi-ondulat): Se găsește în special pe bicicletele de munte, dar anumite forme sunt disponibile și pe cele hibrid, bmx, fixie sau biciclete de oraș. Se extind ușor în sus și în spate, permițându-vă să stați mai departe, să vedeți în față și să mențineți controlul direcției.
  • MUSTACHE BAR (ghidon ondulat in diferite feluri): Se găsește atât pe bicicletele de astfalt sau hibride, cât și pe unele de oraș, iar forma poate să difere păstrând însă linia de mutață. Acest tip de ghidon oferă o gamă largă pentru poziționarea mâinilor în timp ce vă permite să stați într-o poziție verticală, față de ghidonul drop bar.

Odată ce v-ați decis ce fel de bicicletă doriți, în funcție de nevoile dumneavoastră, este timpul să vă decideți ce fel de caracteristici să aibă: pinioane, schimbătoare, dimensiunea roților, suspensii și frâne.

Vitezele, suspensiile si tipurile de frane

IMG_4406

Când eram copil, bicicletele care aveau 10 viteze erau cam tot ce îți puteai dori. Bicicletele din ziua de astăzi vin cu tot felul de schimbătoare, care mai de care mai sofisticate și de la firme diferite, suficient cât să scrii pentru fiecare câte un articol separat. Ca începător totuși, sunt câteva lucruri de care trebuie să țineți cont atunci când vă cumpărați o bicicletă.

Pentru  a fi mai simplu, cele mai importante lucruri pe care trebuie să le luați în considereare sunt nivelul de fitness și terenul pe care veți folosi bicicleta.

Dacă traseul zilnic pe care îl veți face, sau scopul mișcării implică multe cățărări (dealuri, oraș de munte, etc.) și acest lucru este o provocare pentru dumneavoastră, atunci trebuie să vă orientați către o bicicletă cu mai multe viteze. Dacă condiția fizică este bună sau mergeți mai mult pe teren plat, nu veți avea nevoie de viteze mici pentru a urca un deal, deci puteți alege o bicicletă cu viteze mai puține și vă veți descurca perfect.

De asemenea, luați în considereare suspensiile. Suspensiile sunt menite să vă țină bine atunci când participați la o cursă sau daca rulați pe teren accidentat. Dacă căutați o bicicletă de munte atunci o bicicletă care are full suspension (suspensie fața-spate) sau una cu suspensie cel puțin pe față este obligatorie. Suspensiile de față vă ajută să mențineți controlul și să creșteți tracțiunea, amortizând impactul și astfel se realizează o pedalare plană, iar acest lucru este valabil și pentru bicicletele hibride. Dacă rulați mai mult pe șosea, nu este neapărată nevoie ca bicicleta să aibă nevoie de suspensie.

Nu în ultimul rând frânele. Există o serie de diferite tipuri de frâne, având argumente pro și contra. Cele mai comune frâne pe o bicicletă sunt:

  • RIM BRAKES (frane pe janta sau v-brake): Aceste frâne prind pe janta roții prin niște tampoane de cauciuc. Sunt simplu și foarte ușor de întreținut, dar pot uza janta roții și pot fi mai puțin eficace dacă janta este udă sau plină de noroi.
  • DISK BRAKES (frane pe disc): Acestea sunt frâne atașate și strânse de butucul roții. Pot fi mai greu inspectate decât frânele pe jantă, mai costisitoare, dar care funcționează mai bine în diferite condiții meteorologice.
  • COASTER BRAKES (frana in butuc sau torpedo): Acestea sunt frânele care funcționează atunci când pedalezi înapoi. Nu implică multă întreținere, fiind foarte bune pentru copii, care nu au atât de multă putere în mâini. Nu este o variantă bună de frână atunci când cobori o pantă sau pedalezi în jos, controlul fiind mult mai puțin sensibil decât la mână.
  • DRUM BRAKES (frane pe tambur): Acestea sunt integrate în butucul roții și funcționază cam pe același principiu cu frânele pe tambur auto. Întreținerea este mai greoaie și nu au o rezitență foarte mare la intemperii. În cazul în care tamburul se uzează, butucul și roata ar trebui înlocuite. Sunt costisitoare și se folosesc din ce în ce mai rar.

În funcție de bicicletă, s-ar putea să nu aveți posibilitatea de a vă alege frânele, dar este bine să fiți măcar puțin familiarizați cu ce fel de frâne vine echipată bicicleta.

Regleaza-ti sezutul si ghidonul si du-te la o plimbare cu bicicleta

pozitia corecta pe bicicleta

Eram într-un magazin de biciclete și cineva vroia să facă o testare a unei biciclete pe care dorea să o cumpere. Vânzătorul a ajustat șezutul bicicletei respective, iar eu îl priveam confuz. Picioarele clientului efectiv nu atingeau solul și atât mie cât și clientului acest lucru nu ni se părea normal. Vânzătorul ne-a explicat că picioarele nu trebuie să atingă pământul, totuși, este ideal ca piciorul să nu stea perfect întins, ci să stea puțin îndoit, iar explicația este următoarea:

Atunci când pedalați și piciorul este tot drumul în jos (pedala stă în poziția orei 6), genunchiul trebuie să fie puțin îndoit. În cazul în care piciorul este drept (genunchiul blocat), șezutul este prea înalt. Dacă genunchiul este foarte îndoit, atunci șezutul este prea jos. Oricare dintre aceste două reglaje greșite, pot afecta și răni genunchiul. De asemenea, în poziția normală de pedalare, cu pedalele paralele cu solul, genunchiul din față ar trebui să fie în mod direct pe axul pedalei (mijlocul pedalei). Acest lucru evită durerea de genunchi. Piciorul fiind așezat corect pe pedală ajută la o putere mai mare la împingerea pe pedală fără să fie afectat în vreun fel, iar în atunci când pedala stă jos el se relaxează. Totodată, poziția corectă la pedală duce la atingerea solului cu vârful piciorul.

În plus, șezutul nu trebuie înclinat niciodată în jos. Chiar dacă asta vă face să vă simțiți mai confortabil la prima impresie, presiunea va fi exercitată mult mai mult în mâini, brațe și gât.

După aceste reglaje corecte, luați bicicleta într-un test. Atunci când faceți acest lucru, există câteva lucruri importante de care ar trebui să țineți cont:

  • CONFORTULVă simțiți confortabil pe bicicleta aleasă? Dacă este un hibrid, vă simțiți bine în poziția verticală? Dacă este o bicicletă de șosea (cursieră) pe care o veți folosi pentru navetă, vă simțiți confortabil pedalând timpul necesar pentru a ajunge la locul de muncă?
  • ABILITATEA DE A MANEVRA TERENUL: Ar fi ideal să testați bicicletele pe suprafețe diferite. Să vedeți cum se comportă în curbe, pe urcări și coborâri.
  • CAPACITATEA DE TRANSPORT: Dacă aveți de gând să transportați lucruri cu voi pe bicicletă, trebuie să vă asigurați cum se manevrează bicicleta când aveți o greutate cu voi. Dacă este o bicicletă ușoară, s-ar putea să fie dificil de pedalat. În acest caz, ar fi bine să cumpărați câteva accesorii, cum ar fi un cărucior sau un coș, sau poate că veți avea nevoie de o bicicletă mai grea, un hibrid sau una de munte (mountain bike).

De asemenea, poate v-ați putea dori un test cu mai multe tipuri de biciclete, pentru diferite stiluri. Sunt o grămadă de variante din care puteți alege, iar procesul poate fi complicat dacă nu sunteți pasionați de biciclete. Acestea sunt doar elementele de bază pe care ar tebui să le cunoașteți, dar care ar putrea să vă ajute să începeți să pedelați și să alegeți o bicicletă potrivită nevoilor și confortului dumneavoastră.

Ne poți urmări pe Twitter, ne poți adăuga în cercul tău Google+ sau ne poți da like la pagina noastră de Facebook pentru a fi la curent cu toate noutățile din diferitele domenii prezentate pe GamTech.ro

Adrian Benea Pasionat de tehnologie. Utilizator macOS si iOS. Pescar - coarse fishing & fly fishing. Ciclist.

Comment(2)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close